18.6.08

דלקת גת - סינוסיטיס


בגולגולת יש ארבעה סינוסים – סינוס הלסת עליון האתמואיד, עצם המצח והספנואידי. סינוסים הם חללים מלאים באוויר ויש להם מספר תפקידים. ראשית, הסינוסים מוסיפים לחות לאוויר שנכנס לאף לפני שהוא נכנס לריאות לחילוף גזי. לסינוסים יש גם תפקוד חיסוני/אימונולוגי – הם מכוסים ברקמה לימפואידית המייצרת כמות גדולה של ריר, המסנן את האויר ולוכד את הבקטריות וחומר לא רצוי אחר הנכנס לאף. הסינוסים המכוסים בריסים, מוציאים את החומר הלא רצוי בכיוון הלוע העליון, שם הוא נבלע, או בכיוון חלל האף, שם הוא ננשוף החוצה.

סינוסיטיס היא דלקת הקרום הרירי המכסה את חללי הסינוסים, ובמקרים של חוסר ניקוז הריר, מתפתח סיכון לזיהום. לכן, כדי להפחית את הסיכון לסינוסיטיס, האוסטאופת צריך לשפר את ניקוז הסינוסים.

הגישה האוסטאופתית פונה לבעיה מבחינה מכנית. אוסטאופתים מתעניינים בקשרים האנטומיים שבין עצמות הסינוסים והרקמות הרכות הקשורות אליהם. האוסטאופת צריך להתחיל בצפייה במבנה הפנים ולבדוק את צפיפות האף, האוזניים, הלחיים והפה. דבר זה אמור להיות גלוי יותר לעין בתינוקות שעברו לחץ בפנים במשך הלידה, אך אפשר לראות זאת גם במבוגרים. על האוסטאופת להתייחס גם לקשרים שבין הגולגולת לבין הצוואר, עמוד השדרה והכתפיים, היכן שלחץ ודחיסה יכולים להביא לחוסר ניקוז של הסינוסים.

בנוסף לטיפול מקומי באזור הסינוסים, האוסטאופט צריך להתייחס גם למערכת העצבים האוטונומית (מערכת עצבים פאראסימפתית וסימפתית) ושליטתה על תפקודם של הסינוסים. מערכת העצבים האוטונומית מווסתת את פעילות הקרום הרירי שמכסה את חללי הסינוסים. מערכת העצבים האוטונומית מקורה בC8 - T1 ועובר דרך החרצב (גנגליון) העליון( טריגופלאטיין/טריגו-חכי) שיושב בגומץ הטריגופלאטיין ובמקרים של התנגשות העצם החכי הוא משפיע על תפקודו של המערכת העצבים האוטונומית ועל קרום הרירי של חללי הסינוסים.

למערכת העצבים הפאראסימפתית תפקיד בהפרשת הריר וואזודילציה (התרחבות כלי-דם) על הקרום הרירי בסינוסים. מערכת העצבים הפאראסימפתית עוברת דרך העצב הפנים עד שהיא מגיעה לגומץ הטריגופלאטיין.

העצמות של סינוסים, זאת אומרת הלסת עליונה, האתמואיד, עצם המצח והספנואידי כמובן מקומות חשובים לאוסטאופט הקרניאל סקרל למשש. עם זאת האוסטאופת הקרניאלי צריך להתייחס לקצב הקרניאל דרך העצם העורף.

האוסטאופט צריך לקחת בחשבון את האפשרות שגורם הבעיה קשור לתזונה או לחשיפה לגורמים סביבתיים המעודדים גירוי. ברגע שכל הגורמים מטופלים, הגוף יכול בד"כ להתאושש 
ולהחלים.
אוסטיאופת מדגים טכניקות עבור דלקת אוזניים, סינוסיטוס ובעיות יניקה