31.5.09

גישה אוסטאופתית לתסמונת דאון


אוסתאופתים המטפלים בילדים, עשויים לקבל פניה מהורים הבודקים את יתרונות האוסתאופתיה לילדים בעלי תסמונת דאון. במאמר זה, אנסה להדגיש מספר מקומות רלוונטיים, שסביבם האוסתאופתים יכול לבנות תוכנית טיפול.

תסמונת דאון היא פגם כרומוזומלי, המתבטא במגוון שינויים במבנה הפנים, הראש, העיניים, האוזניים, במספר איברים פנימיים, בשרירים ובמערכת העצבים המרכזית. תיאוריה שהוצעה ע"י Nicholas J.R. Handoll D.O, טוענת שהתהליכים ההתפתחותיים הפגומים, כפי שקורים אצל אנשים בעלי תסמונת דאון, אינם תוצאה שטבועה בפגם הכרומוזומלי, אלא תוצאה של חמצון גרוע של מערכת העצבים המרכזית, סינוסים דחוסים וזיהום נשימתי רגיל, ממנו סובלים ילדים בעלי תסמונת דאון.

לילדים בעלי תסמונת דאון מאפיינים גופניים טיפוסיים, כגון: עורף ופנים שטוחים, הלסת העליונה והתחתונה קטנות לעיתים קרובות, הפה הפתוח והלשון
המשתרבבת, יוצרים את הרושם שהלשון ארוכה מהרגיל. חיך גבוה משפיע לעיתים קרובות על אופן הדיבור ולנטייה לפתח זיהומים נשימתיים.

התפתחות הסינוסים נפגמת, במיוחד סינוס המצח, הסינוס האתמואידי, סינוס הלסת העליונה ועצמות הסינוס, אשר נדחסות על חשבון דרכי האוויר ותפקוד קנה הנשימה. בסיס הגולגולת קצר יותר הודות לתת ההתפתחות של עצם היתד (ספנואיד), שהיא מקום חשוב לאוסתאופת בקביעת דיאגנוזה ותוכנית טיפול. יותר מזה, לעיתים קרובות, משטח הלוע העליון צר יותר, מפחית את תכולת דרכי הנשימה ולכן מפחית את כמות ספיגת החמצן.

כעת ברור יותר מדוע ילד בעל תסמונת דאון חשוף יותר לזיהומים בדרכי הנשימה העליונות ובסינוסים. השינויים במבנה הפנים והגולגולת הם כה עמוקים, עד כי הם מוכרחים לגרום לזיהומים בסינוסים ובמערכת הנשימה אצל מרבית הילדים בעלי תסמונת דאון. לכן, האוסתאופת צריך לתת תשומת לב מיוחדת לגולגולת ולבית החזה, על מנת לשפר את ניקוז הדם והלימפה ובכך להפחית את הזיהום בדרכי הנשימה.

ילדים רבים הלוקים בתסמונת דאון, צריכים לעבור ניתוחים בגיל צעיר, מאחר שיש להם בעיות באיברים פנימיים כמו הלב או המעיים, ניתוחים שעלולים לגרום לבעיות משניות הקשורות לצלקות ברקמות. כמו כן, ילדים אלו נוטים להיות היפרטוניים, כך שגם היציבה וצורת הילוכם נפגעים.

הטיפול צריך להתחיל מוקדם ככל האפשר לאחר הלידה, כאשר הרקמות עדיין גמישות ולפני תחילת גדילתן וצריך להיות מותאם לעקומת הגדילה ולשינויים עונתיים.

לסיכום, בהתבסס על התאוריה שהרבה מהפגמים ההתפתחותיים של תסמונת דאון קורים עקב חוסר בחמצן הקורה לאחר הלידה, כתוצאה מחסימת דרכי הנשימה, האוסתאופתים יכולים לשפר את התפתחות דרכי הנשימה ותפקודם, להפחית את הסיכויים לזיהום ולשפר את חמצון מערכת העצבים המרכזית
.

אין תגובות: