7.3.11

אבחון על ידי אוסטיאופת לפרק הירך

לפרק הירך יש מבנה מסויים והוא מתאים לתיפקודו המיוחד, ולכן חשוב מאוד שהאבחון על ידי אוסטיאופת יתיחס למבנהו של הפרק כדי לאבחן בעיות של פרק הירך, הגב, והברך.

לפרק האגן יש שני תפקידים חשובים התפקיד הראשון הוא להיות קשר יציב בין הגוף לרגל. התפקיד השני הוא לדחוף את הגוף קדימה ואחורה, כלומר, להניע את הרגל. בניגוד לכל מפרק אחר בגוף יש לעצם הירך "צוואר" בין ראש פרק הירך לבין מוט פרק הירך. הצוואר מתפקד כמנוף ועוזר להגדיל את טווח התנועה של הרגל באמצאות כמות מופחתת של פאולה שרירית. אולם הוא גם מגביר את הפגיעות של הפרק.

היציבות של מפרק הירך היא תוצאה של מבנים רבים שעוזרים ליצב את המפרק. מבנהו של ראש עצם הירך לדוגמא, מותאם באופן מדויק למרחשת ומוחזק בעזרת רצועה חזקה של סחוס שמעמיקה את שקע המפרקית. בהשוואה לכל מפרק אחר בגוף, שני צידי הפרק מותאמים באופן הכי סימטרי אחד לשני. נוסף על כך, יש רצועות חזקות שמתחברות בין האגן לבין העצם הירך שמחזיקות את תנועת הפרק ומגבילות את תנועתו. בנוסף לתמיכה מיבנית זו, לראש פרק האגן קיימת אספקת עצב מפותחת. העצב האובטורטור (דוקרן) (L2, L3, L4), אשר מספק את קופסית הירך ומשמש להעברת תחושת התמצאות למוח על מיקום הירך. יש עורקים מרובים בפרק הירך, היוצאים משני עורקים ראשיים: עורק ההיקף והעורק לליגאמנטום טריס. מטרת עורקים אלו, היא לספק לכל הפרק את החומרים הדרושים. ברם, למרבה האירוניה הרצועות החזקות המקיפות את צוואר עצם הירך מסכנות את פרק הירך על ידי דחיסת יתר על אספקת הדם. דבר זה יכול לגרום לנמק בראש העצם.

כל אוסטיאופת צריך להיות מודע לרקע הרפואי והאורטופדי של המטופל. באחריותו של האוסטיאופת לשאול את מטופלו על פרטים רפואיים שמתייחסים למחלת פרטס או פריקה מולדת של פרק הירך כדי לעשות אינטגרציה בין מידע זה ולחבר אותה לבעיות הירך ולכאבים של המטופל.

שינויים ניווניים בפרק הירך גורמים לחוסר יציבות בפרק וכתוצאה מכך, השרירים שמקיפים את הפרק מתקבצים בכדי ליצב אותו. השרירים שמתקבצים הם המסובבים החיצוניים, המסובבים הפנימיים והאדוקטורים של פרק הירק. זאות הסיבה שבפרק הירך סובלי ארטריטיס יש עיוות בפרק שהוא קיבוע בכיפוף עם סיבוב חיצוני . המטופל מאבד את יכולתו להושיט את הרגל אחורה, אקסטנציה. במשך ההליכה או עמידה, יש צורך לגוף להשיג את האקסטנציה האבודה בעמצאות פרקים אחרים כלומר הגב התחתון שמגדיל את קשת הלורדוזיס של הגב החתון. אבל יש בזה מחיר, יש עכשיו עומס יתר על הפרק'ם של הגב התחתון שיכול לגרום לכאבי גב. הרשת הנוירולוגית שיש בקופסית הירך גם יכול להקרין כאבים לגב וגם לברך שיש בה סיבים עצביים משותפים. ההתקבצות של שרירי העכוז – גלוטיאס מקסיסוס – גם יכול לגרום לכאבי גב.
אם האוסטיאופת לא מודע לתרומת הפרק הירך לכאבי גב, אם האוסטיאופת לא מתייחס לאספקת הדם לפרק הירך והפתופיזיולוגיה שלו ואם האוסטיאופת לא מבין במבנה של הפרק זה יכול לגרום לטיפול לא ממוקד ולא יעיל. הוא מאוד חשוב שלפני שהאוסטיאופת מתחיל לטפל או בכאבי גב או בכאבי פרק הירך שהוא מבין בעומק את כל הפרטים האילו כדי לבנות למטופל האוסטיאופתי תוכנית אוסטיאופתית מותאמת.

לעוד מידע: http://www.osteopath.co.il/arthritis-heb.php
                http://www.osteopath.co.il/index.php

אין תגובות: