9.11.08

היריון וכאבי גב תחתון - הגישה האוסטאופטית

במשך ההיריון, להתפתחות העובר ולעלייתו במשקל יש השפעה רבה על השינויים בגופה של האימא. המקומות שצריכים להתאם עצמם לשינויים במידה הרבה ביותר הם עמוד השדרה והאגן. רצועת הרחמי-צולב, המחברת בין הרחם לבין הסקרום, פעילה מאוד במשך ההיריון כדי לייצב את הרחם, והרצועות הופכות להיות מתוחות. בגלל הקשר בין העצם הצולב לבין העצם העוקץ לבין האגן, עליהם להתמודד עם עליית המשקל של הרחם.
יש מצבים בהם גבה של האישה לא יכול להשתנות בהתאם למגבלות המכניות ורצועת הרחמי-צולב הופכת להיות דלוקה. הדרך שבה האוסטאופט יברר האם רצועת הרחמי-צולב היא שגורמת לאימא כאבי גב היא להעמיד את האימא ולהרים בעדינות את רחמה. אם האימה מתארת הקלה בכאב ובתנועה, האוסטאופט יכול להניח שהכאבים נובעים מרצועות הרחמי-צולב.


המשקל עולה במיוחד בחלק הגוף הקדמי במשך ההיריון, וכן האגן הופך קדמי והגב התחתון נמשך לאקסטנציה. במקרים האידיאלים, כל חוליות הגב התחתון "סופגות" את האקסטנציה. אך יש מקרים בהם הגב התחתון לא מפצה על שינויים אלו, ורוב האקסטנציה עוברת ל L5/S1 ואז פרקי הפסאט נושאים את רוב משקלו של הגוף, תפקיד שאינם בנויים לו. בסופו של דבר, פרקים אלו יופרעו (?? למה הכוונה יופרעו??) והתוצאות יהיו דלקת והתקבצות שרירים בגב התחתון וכמובן כאבים. תפקיד האוסטאופט הוא לעזור לגב התחתון להתאים את עצמו ליתר המשקל. עליו להתייחס גם לרצועת האיליולומברי שגם תהיה במתח, כתוצאה משינויים בתנוחת העצם הצולב.
פריצת דיסק היא תופעה שכיחה נוספת במהלך ההיריון ונגרמת כתוצאה מהמנוף החזק שמתפתח בין הבטן לגב. בנוסף לשינויים בגופה של האימא, במהלך ההריון, פריצת דיסק אינה רצויה, במיוחד על רקע יתר המשקל עימו האימא צריכה להתמודד. האוסטאופט יכול לסייע באופן משמעותי לאימא לשאת את השינויים המתרחשים בגב, בבטן ובאגן, ע"י שיטות המסייעות לגוף להסתגל לשינויים הפיזיים ולהפחתת הכאבים. עיסוי של רקמות רכות לשרירי עמוד השדרה– צומת הדורסו-למברי, צומת הסרביקו-דורסלי וכמובן צומת הלמבו-סקרלי. עם זאת הרבה עיסוי לשרירי הגב, ישבן, כתפיים וצוואר.

אין תגובות: