15.1.09

תסמונת התעלה הקרפלית - שורש כף היד



תסמונת התעלה הקרפלית מתבטאת בתחושה של הרדמות כף היד, עם או בלי כאב בידיים ובזרועות. התופעה שכיחה יותר בנשים לאחר לידה, כאשר שינויים הורמונליים יכולים לגרום להאטת זרימת נוזלים בזרועות.

בדיקה אוסטאופטית של המטופל:
במהלך בחינת היסטוריית המקרה, האוסטאופט צריך לנסות ולברר את הגורמים שתרמו להיווצרות הבעיה. יציבה לא נכונה בעבודה או הנקת התינוק תוך כדי ביצוע פעילות אחרת, הם דברים שעלולים להגביר לחץ על פרק כף היד, המרפקים, הכתפיים והצלעות, וכולם מפחיתים ופוגעים ביכולתו של הגוף להוביל את הנוזלים מהזרועות בחזרה ללב. חשוב לברר לגבי התפקוד האנדוקריני של המטופל, במיוחד של בלוטת התריס (תירואיד), משום שידועים מקרים רבים של תת-פעילות של בלוטת התריס (hypothyroidism), שגרמו לתסמונת.

האוסטאופט יצפה במטופל העומד, תוך שימת לב לעיקומים בעמוד השידרה, הצוואר והכתפיים ויחפש את המקומות בהם נוצרו דחיסה (קומפרסיה) או מתח. תנועות אקטיביות יכללו תנועות של הצוואר, הכתפיים, המרפקים ופרקי כף היד, על מנת לחפש את המקומות בהם נוצר המתח ותנועתם מוגבלת.

יש לחפש זפק .

בדיקה מלאה תכלול בחינה נוירולוגית (רפלקסים, כוח ותחושה) כמו גם בדיקת דופקים.

האוסטאופט ימשש בזהירות את הצלעות , עצמות הבריח, עצמות השכם, עמוד השדרה הצווארי, הכתפיים, המרפקים, פרקי כף היד והאצבעות, בחפשו אחר מקומות בהם נוצר לחץ.

טיפול אוסטאופטי: אני מעדיף לעבוד באופן דיסטאלי, להתחיל מהצוואר, עצמות השכם והכתפיים, לשחרר מתח ברקמות הרכות סביב לעמוד השדרה הצווארי, הצלעות, עצמות הבריח והכתפיים. זה חשוב במיוחד, לא רק כדי לשחרר מתח המוקרן מהזרועות סביב לצוואר, אלא גם כדי לאפשר ניקוז לתוך צינורות בית החזה. האוסטאופט משחרר מתח באופן דיסטאלי באיזור הכאב, על מנת לפנות מקום לניקוז הנוזלים.

דרך עצמות השכם, האוסטאופט בוחן ומטפל ברקמות הרכות של הזרוע, המרפק והאמה. כשהאוסטאופט מטפל בפרק כף היד, מטרתו לשחרר את הגבלת הרקמות הרכות סביב עצמות שורש כף היד, עצמות האצבעות וגידי כף היד. האוסטאופט צריך להיות עדין אך מדויק באיזור זה, וכרגיל- לידיעת האנטומיה, במיוחד של העצבים ועצמות שורש כף היד, יש ערך מוסף גבוה.

לבסוף, האוסטאופט יכול להפעיל מגע קל בכיוון הלאה מפרק כף היד, על מנת לעודד החזרת הזרימה ללב.
אם יש צורך, ניתן לשלב עבודה עדינה על הצוואר, שרירי הצוואר הצידיים, הושט ועצם הלשון, לשיפור תפקוד בלוטת התריס.

יש לתת למטופל/ת יעוץ בנושא יציבת הגוף בזמן הנקה, הימנעות מכיפוף פרק כף היד למשכי זמן ארוכים, והפחתת לחץ ממשטחי עבודה. יש לעודד את המטופל לעבור בדיקת דם, אם ישנם סימנים לתת-פעילות של בלוטת התריס
.

אין תגובות: